Ne-am întâlnit cu modelul japonez, după multe ore de zbor către Vest, în subsolul aeroportului din Lisabona. Până să apucăm să facem cunoştinţă, ne bucuram deja de soarele coastei iberice alături de tehnologiile SkyActive.
Motor / Transmisie
Treptat, ne-am împrietenit cu motorul diesel de 2.2 litri şi 175 de cai putere, cea mai puternică versiune pe motorină oferită de Mazda6.
Am fost puţini nedumeriţi la început. Era aşa linişte în interior, încât am crezut că băieţii de la Mazda ne-au dat cheile unei versiuni pe benzină. Câteva sensuri giratorii mai încolo, am aflat că sedanul este într-adevăr un diesel. Unul extrem de silenţios. Silenţios şi forţos pe deasupra. Resursele sunt generoase, iar cuplul motor, impresionant la cei 420 de Nm ai săi, poate fi livrat pe o plajă de turaţii nefiresc de mare. Cu alte cuvinte, şi peste 3000 de rotaţii ai vitalitate şi energie, senzaţia de sufocare lipsind complet.
Să nu mai vorbim despre răspunsul foarte bun al acceleraţiei, care tresare la orice apăsare a pedalei.
Pe autostrăzi suspendate am lăsat în urmă Lisabona şi ne-am bucurat de liniaritatea noii cutii automate cu 6 trepte SkyActive Drive, mult mai uşoară şi mai compactă decât predecesoarea. Este bine calibrată, dozează eficient puterea şi amplifică senzaţia de confort.
Răspunsul este decent în modul Automat şi foarte prompt atunci când folosiţi padelele din spatele volanului. Ele sunt însă din plastic şi dezamăgesc la capitolul calitate tactilă.
Consum
Am luat drumul oraşului Setubal, pe care mulţi dintre voi îl cunosc mulţumită echipei de fotbal. Am încercat să ne dăm seama de consumul sedanului mediu, utilizându-l aşa cum ar face-o orice european.
Ne-am oprit la un consum de 8.5 litri/100 de km, în regim extraurban. E drept că am tras puţin de motorul cu patru cilindri.
În cartea tehnică însă, Mazda ne impresionează cu un consum imbatabil. Cu doar 4.8 litri de motorină înghiţiţi în regim mixt, Mazda6 bate versiunile comparabile şi chiar mai puţin puternice, ale unor modele cu renume ca Opel Insignia, Volkswagen Passat, Ford Mondeo şi Citroen C5.
Ajută mult la acest capitol sistemul start-stop şi cel de recuperare a energiei la frânare (i-Eloop). Acesta poate menţine în funcţiune toate sistemele electrice ale maşinii vreme de un minut.
Performanţe
Pâlcurile de copaci pitici şi vegetaţia ierboasă alcătuiesc decorul portughez, construit pe un sol nisipos şi galben. Decor pe care l-am observat destul de târziu şi pe fugă, pentru că Mazda6 nu ne-a lăsat să o slăbim nici o secundă.
Şi fiindcă tot vorbim despre secunde, performanţele înscrise pe hârtie se oglindesc în reţeta pe care o deguşti în realitate.
Sprintul de la 0 la 100 km/h se face în 8.4 secunde, mai rapid decât în cazul lui Mondeo, C5 şi Insignia. Mai rapid chiar şi decât etalonul segmentului, Passat, care este însă superior în ceea ce priveşte viteza maximă.
Interior
În trecut, Mazda era criticată pentru decorul auster, dominat de plastic dur şi complet neinspirat. Astăzi, criticile se mai domolesc, însă rămân. Interiorul noului Mazda6 este o evoluţie. Poate unii şi-ar fi dorit revoluţie, însă, momentan, doar asta primesc.
Vorbim despre o planşă de bord redesenată şi preluată de la crossover-ul CX-5. În mijlocul său tronează un ecran tactil, de 5.8 inch, nu atât de generos pe cât s-ar fi aşteptat unii şi destul de zgârcit în culori şi detalii de fineţe. Din fericire, ergonomia este facilă şi nu necesită acomdoare.
Cel puţin în această zonă, pentru că pe volan, în cazul versiunilor mai bine echipate, ai nevoie de o hartă pentru a desluşi toate butoanele. E ca atunci când îţi cumperi o nouă maşină de spălat rufe şi ai nevoie de instrucţiuni pentru a nimeri programul pentru cămăşi.
Trecem de la ergonomie la cât de lizibile sunt informaţiile. Cu instrumentele de bord nu veţi avea probleme. Sunt clasice. Poate mult prea clasice pentru cei care îşi doreau o pată de culoare. Apare însă şi un afişaj digital, destul de modest.
Materialele au crescut considerabil din punct de vedere al calităţii. Plasticul de pe planşa de bord este moale, cauciucat şi aderent. În zona inferioară este de asemenea de bună calitate. Inserţiile cromate sunt completate de cele din plastic lucios, în culoarea lemnului. Împreună cu finisajele perfecţioniste, aceste detalii sporesc impresia de calitate.
Despre spaţiul interior se pot scrie multe. Pe locurile din spate pot sta trei pasageri, destul de confortabil, deşi spaţiul nu este chiar cel mai mare pe care l-am văzut într-un model de segment D.
M-au impresionat însă spaţiile de depozitare numeroase. În special cel de la baza planşei de bord, aderent, perfect pentru orice telefon mobil, de orice dimensiune. Chiar şi „paletele” cu ecran generos încap fără probleme.
Japonezul oferă un portbagaj decent, însă nu se ridică la nivelul concurenţei din segment. Ce am apreciat: gura de deschidere a portbagajului.
Preţ de achiziţie
Noul Mazda6 pleacă de la 21.690 de euro cu TVA în România, un preţ abordabil, valabil pentru versiunea echipată cu motor de 2.0 litri pe benzină şi 145 de cai putere.
Primul diesel ajunge însă să coste 23.690 de euro, cu câteva sute de euro mai ieftin decât un Passat 2.0 TDI de 140 de cai putere. Versiunea de top care ne-a însoţit de-a lungul celor 200 de kilometri portughezi, echipată cu dieselul de 2.2 litri 175 de cai şi cutia automată SkyActive-Drive, avea un preţ de 33.190 de euro. Din fericire, faptul că aveţi un diesel Euro 6 vă scuteşte de alte taxe.
Chiar şi aşa, preţul este destul de piperat, însă complet justificat dacă ne uităm în segment. Un Citroen C5 comparabil ajunge să coste 32.326 de euro, iar un Passat 31.661 de euro. Un Mondeo cu motorizare similară şi echipare de top scoate şi el din buzunar 29.4450 de euro, în vreme ce Insignia se opreşte la 31.490 de euro.
Siguranţă
EuroNCAP nu a apucat să testeze noua Mazda6, dar o va face probabil până în data de 5 martie 2013, atunci când este programată publicarea unor noi rezultate.
Japonezii mizează pe un număr maxim de stele, obţinute cu ajutorul structurii de caroserie îmbunătăţită şi a numeroaselor sisteme de siguranţă. Clientul va primi în standard 6 airbaguri, sisteme de control ca ABD, EBD, ESS, DSC şi TCS, precum şi o funcţie de monitorizare a presiunii în pneuri.
Pe echipările superioare lucrurile devin şi mai interesante, întrucât Mazda propune un sistem de evitare a coliziunilor urbane la viteze mici (SCBS), oglindă interioară anti-orbire, faruri adaptive, sistem de monitorizare a vehiculului din spate (RVM), asistenţă depăşire bandă, control automat fază lungă şi pilot automat adaptiv. Toate aceste tehnologii sunt reunite sub titulatura i-ActiveSense.
Ţinută de drum
Am auzit cu toţii despre săbiile japoneze katana, renumite pentru oţelul extrem de dur. Pe cât de populare sunt armele asiaticilor, pe atât de apreciată a fost ţinuta de drum a modelelor Mazda de-a lungul anilor.
Era, aşadar, nevoie de o continuare a tradiţiei. Inginerii japonezi nu s-au dezis şi au reuşit să închege un tren de rulare ţeapăn, demn de orice suprafaţă de rulare. Spre deosebire de vechea generaţie, modelul pare a absorbi mai bine denivelările. Chiar şi aşa, nu se fac compromisuri pe trasee virajate. Mazda6 dovedeşte că poate aborda sportiv un traseu solicitant, fără să scrâşnească din dinţi sau, în cazul său, din pneuri.
Precizia cu care tăiau vechile săbii japoneze a fost transpusă şi direcţiei, care croieşte perfect şi fără ezitare traiectoria ideală.
Vizibilitate
În conferinţa de presă oficială, Mazda ne-a anunţat că avem în faţă modelul de segment D cu cel mai aerisit habitaclu. Japonezii ne asigură să suprafaţa vitrată a fost croită în aşa fel încât să ofere cea mai bună vizibilitate în categoria sa.
Mă convinsesem deja de acest aspect încă de când traversasem podul Vasco da Gama cu gura căscată şi ochii bulbucaţi la fâşia de asfalt lungă de 17 kilometri.
Revenind la volan, trebuie să precizez că luneta este una dintre cele mai generoase pe care le-am văzut până acum în segmentul D. Oglinzile laterale reuşesc şi ele să fie mari, fără a face compromisuri de design. Oglinda retrovizoare completează lista elementelor care vor ajuta şoferul să vadă mai bine.
Tehnologie
După cum am mai spus, interiorul lui Mazda6 este o evoluţie şi nu o revoluţie. Cu toate acestea, nu-i poţi reproşa modelului prea multe la capitolul tehnologie. Mai ales că echiparea de bază este una destul de generoasă şi include, printre altele, sistem audio, toate geamurile electrice, oglinzi încălzite, aer condiţionat şi jante de aliaj de 17 inch.
Cei care se decid să cheltuiască mai mulţi bani pe un nivel de echipare superior pot primi un sistem audio Bose cu 11 difuzoare şi amplificator digital, extrem de fidel celor cu înclinări melomane. În plus, el poate citi informaţii stocate pe aproape orice tip de suport. Hardul intern al sistemului multimedia contribuie şi el cu 4GB memorie pentru melodiile pe care vrei să le păstrezi mereu în maşină.
Recunosc că mi-a plăcut şi climatizarea lizibilă, cu care te acomodezi uşor.
Navigaţia noului Mazda6 oferă indicaţii destul de utile, deşi sunt situaţii în care semnalul de poziţionare rămâne în urmă. În plus, dezamăgeşte oarecum afişajul, care pare rudimentar şi se vede a fi clar depăşit de ce oferă alţi concurenţi.
În cazul în care manevrele în marşarier nu sunt punctul vostru forte, o cameră video îşi va face bine treaba. Mai ales că dispune de o claritate bună a imaginii.
Design
Kodo se vede cel mai bine după ploaie. Este concluzia la care am ajuns în Portugalia, unde a turnat cu găleata preţ de aproape 100 de kilometri. Când am coborât, liniile filosofiei de design nipone au prins viaţă sub miile de stropi de apă. Şi tot atunci m-am întrebat:
Cum să compari un model atât de fluid şi armonios cu unul pătrăţos, impersonal şi rece, de origine germană? Ştim cu toţii la ce ne referim. E ca şi cum japonezii ar câştiga prin neprezentare. O astfel de comparaţie ar fi necinstită chiar şi aliniată la semafor.
Sper că veţi fi de acord cu mine când spun că Mazda6 ar câştiga orice concurs de frumuseţe desfăşurat în segmentul sedanurilor medii. Este o propunere care va fermeca pe mulţi. Mai ales când o veţi vedea în „carne şi oase”.
Sursa: automarket.ro