Fără a beneficia de avantajele apartenenţei la vreunul dintre marile grupuri auto mondiale, Mazda îşi joacă de nevoie cartea flexibilităţii şi a inovaţiei. Iar una dintre direcţiile strategice este dezvoltarea tehnologiilor SKYACTIV, pentru reducerea consumului şi, implicit, a emisiilor poluante.
Ca urmare, într-o lume auto în care se gândeşte din ce în ce mai mult hibrid sau electric, Mazda îşi propune să valorifice potenţialul neutilizat al modelelor convenţionale. În primul rând, reducerea greutăţii este la ordinea zilei la fiecare componentă în parte, de la caroserie la echipamentele interioare şi de la sistemele funcţionale la cele de securitate. Pe această direcţie, Mazda şi-a propus ca, la fiecare model din noua generaţie, greutatea să fie redusă, cu cel puţin 100 de kilograme.
Beneficiind de experienţa lansării europene a modelului mai mare, CX-7, Mazda şi-a propus acum să-i asigure noului CX-5 toate atuurile necesare pentru a fi imediat competitiv în segmentul SUV compact – design sportiv, un motor diesel cu două variante de putere, consumuri reduse spectaculos, ca urmare a tehnologiilor SKYACTIV, sisteme de securitate similare actorilor concurenţi principali. Să nu uităm că SUV-uri compacte propun aproape toţi producătorii, într-un segment care se măreşte în Europa cu aproximativ 25% pe an, ajungând în 2011 la 1,3 milioane de unităţi.
Noul stil KODO de design surprinde, fiecare zonă a maşinii inducând senzaţii diferite. Grila de aer supradimensionată scoate în evidenţă sigla mărcii şi îi conferă părţii din faţă un aer puternic, plin de personalitate. În lateral avem o îmbinare de linii şi suprafeţe fluide, cu aspect dinamic, totul fiind susţinut de bandourile de protecţie de pe conturul aripilor şi pragurile de culoare neagră, care sugerează iarăşi putere şi o capacitate de trecere ridicată.
Interesantă este comparaţia cu CX-7. Lungimea este mai mică, dar ampatamentul este aproape la fel, fiind păstrate astfel dimensiunile interioare. Practic, toţi ocupanţii (din faţă sau din spate) beneficiază de spaţiu similar celui din CX-7, având, în acelaşi timp, un spaţiu mai mare la cap şi un volum mai mare în portbagaj. Acestea din urmă sunt posibile şi datorită înălţimii mai mari faţă de CX-7. Una peste alta, Mazda a făcut o trecere elegantă de la un model perceput uneori ca fiind un break mai înalt la un SUV compact veritabil.
Corectitudine germană
Oarecum în contrast cu exteriorul, Mazda nu şi-a propus niciodată să şocheze cu formele, liniile sau culorile interioare. Mergând pe aceeaşi linie, ansamblul este ergonomic, acolo unde trebuie, dar parcă prea sobru. Practic, totul este negru în bord şi pe consola centrală, o pată posibilă de culoare fiind scaunele bej, opţional. Sunt de remarcat materialele de bună calitate, specific mărcilor japoneze şi atenţia la detalii.
Poziţia de condus este specifică unui SUV compact, cu amendamentul că vizibilitatea este peste media categoriei, în special datorită stâlpului A, subţire şi înclinat la un unghi care evită mare parte dintre zonele moarte clasice. Firesc, cinci persoane stau confortabil, dar pe distanţe lungi este ideal să fie patru. Pentru spaţiul de bagaje, CX-5 beneficiază de mecanismul Karakuri, care, pe de o parte, asigură ridicarea ingenioasă a poliţei de deasupra portbagajului în acelaşi timp cu hayonul. Pe de altă parte, mecanismul asigură rabatarea aproape fără efort a părţilor banchetei (este împărţită în proporţia 4-2-4).
Utilă este noua generaţie de interfaţă om – maşină, compusă dintr-un ecran de 5,8 inch cu touchscreen şi un joystick montat între scaunele din faţă, între cotieră şi schimbătorul de viteze, uşor de acţionat de ambii ocupanţi ai scaunelor din faţă. Mazda a ales navigaţia de tip TomTom, în timp ce sistemul audio este de la Bose.
În domeniul securităţii active, CX-5 este echipat cu sisteme de ultimă generaţie, ca Lane Departure Warning System (avertizare la ieşirea de pe bandă), Smart City Brake Support (frânare automată de urgenţă) sau High Beam Control System (control automat pentru faza mare).
O gamă adevărată
Trei motoare (două diesel, ambele de 2,2 litri, cu puteri de 150 şi, respectiv, 175 CP şi unul cu benzină, de 2,0 litri, 165 CP), două cutii de viteze (manuală sau automată, ambele cu şase trepte) şi două tipuri de tracţiuni (faţă sau 4×4) – iată o adevărată gamă disponibilă pentru CX-5, am putea spune aproape nemaiîntâlnită pe vreun alt model Mazda.
În toate aceste cazuri, sistemul i-stop este standard (având şi viteze foarte mici de pornire – 0,35 secunde pentru benzină şi 0,4 secunde pentru diesel), alături de celelalte elemente SKYACTIV, totul conducând la consumuri mai mult decât rezonabile. De exemplu, soluţiile tehnice şi materialele utilizate au generat motoare mai uşoare cu 10%, în timp ce frecările interne sunt mai mici cu 20% la diesel şi cu 30% la benzină.
Una peste alta, CX-5 are destule argumente pentru a concura cu greii segmentului. Este o maşină echilibrată din toate punctele de vedere, beneficiind şi de un raport corect preţ / nivel de echipare.
Articol preluat de pe www.autoexpert.ro